جراحی بای پس معده موثرترین روش درمانی برای درمان دیابت نوع 2 است

20 اوت 2020- عمل جراحی بای پس معده موثرترین روش درمانی برای معالجه یا معکوس نمودن دیابت نوع 2 در بیماران شدیدا چاق است. قند خون بسیاری از افراد بعد از این جراحی بهبود می یابد و دیگر نیازی به مصرف داروهای دیابت ندارند.

این مشاهده به یک تئوری منجر شده است که می گوید: عمل جراحی بای پس معده دارای اثرات منحصر به فرد وابسته به کاهش وزن در معالجه دیابت است، اما این همچنان به صورت یک سوال طولانی مدت در این زمینه باقی مانده است.

اکنون، تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می دهد که کاهش وزن بعد از جراحی، نه خود جراحی، باعث بهبود متابولیکی مانند معکوس شدن دیابت می شود.

محققان، بیماران بشدت چاق مبتلا به دیابت را که پس از جراحی بای پس معده، 18 درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، بررسی نمودند. محققان این بیماران را با بیماران دیابتی بسیار چاق که همین میزان وزن را تنها از طریق رژیم غذایی از دست داده بودند، مقایسه کردند.

اعضای هر دو گروه پس از رسیدن به اهداف کاهش وزن خود، بهبودهای مشابهی را در متابولیسم تجربه کردند: پایین آمدن قند خون در طول روز، عملکرد بهتر انسولین در کبد، ماهیچه ها و بافت چربی و کاهش نیاز به انسولین و سایر داروهای دیابت.

از آنجایی که گروهی که وزن خود را تنها با رژیم کاهش داده بودند و همچنین گروه جراحی دارای نتایج مشابهی بودند، محققان نتیجه گیری کردند که بهبود نتایج بیماران به کاهش وزن آنها، نه به هرگونه تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از خود عمل جراحی، مربوط می باشد.

این مطالعه در تاریخ 20 اوت در مجله پزشکیNew England منتشر شده است.

دکتر Samuel Kleinاز مرکز تغذیه ی انسانی دانشگاه واشنگتون، گفت: تاکنون فرض بر این بود که جراحی بای پس معده دارای اثرات درمانی- متابولیکی فراتر از کاهش وزن به تنهایی است که منجر به کنترل بهتر گلوکز و حتی معکوس شدن دیابت می شود. اما ما متوجه شدیم كه عمل جراحی بای پس معده با ایجاد كاهش وزن، باعث بهبود عملکرد متابولیكی فرد می شود. از نظر كاهش داروهای دیابت یا میزان معکوس شدن دیابت بین بیماران جراحی و كسانی كه مقادیر مشابهی از وزن خود را از طریق رژیم غذایی از دست داده بودند، تفاوتی وجود نداشت.

بیش از 40 درصد بزرگسالان آمریکایی چاق هستند و نزدیک به یک نفر از هر 10 نفر به شدت چاق هستند. هر ساله بیش از 250،000 نفر در ایالات متحده تحت عمل جراحی باریاتریک قرار می گیرند تا به آنها در کاهش وزن کمک کنند. روش استاندارد طلایی در این جراحی، بای پس معدهRoux-en-Y ، موفقیت آمیزترین جراحی از نظر کاهش وزن کلی و نگهداری طولانی مدت است.

در این روش، جراحان به روش لاپاروسکوپی بخشی از معده ی بیماران را که در اندازه ی یک توپ فوتبال استف بر می دارند تا آن را به کیسه ای به اندازه یک توپ پینگ پنگ تبدیل کنند که به طور مستقیم به بخش پایینی روده کوچک متصل می گردد در حقیقت قسمت اعظم بخش بالایی روده کوچک را از دور خارج می کنند.

در این مطالعه ، جراحی های بای پس معده توسط جراحان باریاتریک، J. Chris EagonوShaina R. Eckhouse ، استادیاران جراحی انجام شد.

تیم دکتر Klein،11 بیمار جراحی بای پس معده را که مبتلا به دیابت بودند، با 11 نفر دیگر که مبتلا به دیابت بودند و تنها با رژیم غذایی کاهش وزنی معادل گروه جراحی داشتند، مقایسه کردند. میانگین سنی بیماران در گروه رژیم غذایی حدود 55 سال بود، در حالی که میانگین سنی گروه جراحی 49 سال بود.

افراد گروه جراحی به طور متوسط ​​51 پوند و افراد گروه رژیم به طور متوسط ​​48 پوند از وزن خود را از دست دادند. تمام بیماران مورد مطالعه قبل از انجام مطالعات پیگیری، كاهش وزن خود را برای چند هفته حفظ کردند.

در طی یک دوره ی 24 ساعته ، محققان از تکنیک های پیشرفته در بیمارستان استفاده کردند تا پاسخ متابولیک افراد به وعده های غذایی را اندازه بگیرند. آنها حساسیت به انسولین در کبد، در بافت چربی و در عضله را اندازه گیری کردند.آنها همچنین پاسخ سلولهای بتا( ترشح کننده انسولین) در لوزالمعده و غلظت اسیدهای چرب خون را تجزیه و تحلیل کردند که همگی در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند.

دکتر Klein، گفت: گفته شده است که کاهش وزن ناشی از جراحی بای پس معده با کاهش وزن ناشی از رژیم کم کالری متفاوت است، براساس این واقعیت که برخی عوامل؛ -مانند افزایش غلظت اسیدهای صفراوی، کاهش غلظت اسیدهای آمینه با زنجیره ی شاخه دار و تغییرات در میکروبیوم روده- ؛ در بیماران جراحی نسبت به بیماران گروه رژیم غذایی متفاوت است و ممکن است مسئول اثرات درمانی بی نظیر جراحی بای پس معده باشد. ما دریافتیم که در حقیقت همه این عوامل بعد از کاهش وزن در بیماران جراحی نسبت به بیمارانی که وزن خود را از طریق رژیم کاهش می دهند، متفاوت است.اما هنوز هم این تغییرات با هیچ فواید متابولیکی مهم فیزیولوژیکی و بالینی همراه نبودند.

طبق گفته های دکتر Klein، همچنین پرفسور William H. Danforth، استاد پزشکی و علوم تغذیه و رئیس بخش علوم سالمندان و علوم تغذیه، کاهش وزن دلیل بهبود عملکرد متابولیک و معکوس شدن دیابت است. کاهش وزن از طریق رژیم های غذایی باعث ایجاد همان اثرات متابولیکی مفیدی می شود که بعد از عمل باریاتریک حاصل می گردد.

محققان دانشگاه تافت، دانشگاه هاروارد ، بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشگاه مین در یک سرمقاله همراه در این ژورنال نوشتند که این مطالعه "یک پیام ساده و مهم را برای پزشکان و بیماران ارائه می دهد: کاهش حجم بافت چربی، به هر وسیله(رژیم یا جراحی)، کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد."

دکتر Klein، توضیح داد: "با این حال، کاهش 18 درصدی از وزن بدن با رژیم درمانی به تنهایی برای اکثر مبتلایان به چاقی فوق العاده دشوار و غیرواقعی است. در مقابل، جراحی بای پس معده به کاهش وزن طولانی مدت بارز و پایداری منجر می شود، و همین امر این نوع از جراحی را به درمانی قدرتمند برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند.

در این مطالعه، دکتر Klein همکارانش، بر تأثیر جراحی بای پس معده بر عملکرد متابولیکی تمرکز کردند و به سایر عوارض پزشکی مرتبط با چاقی نپرداختند.

دکتر Klein، ادامه داد: مطالعه ما این احتمال را رد نمی کند که عمل بای پس معده دارای اثرات منحصر به فرد وابسته به کاهش وزن بر نتایج کلینیکی مهمی مانند آرتریت، عملکرد ریه یا خطر سرطان باشد، که البته در این مطالعه مورد ارزیابی قرار نگرفتند. اما وقتی صحبت از سلامت متابولیک می شود، عمل بای پس معده موثر است زیرا باعث کاهش وزن می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200820/Gastric-bypass-surgery-is-the-most-effective-therapy-to-treat-type-2-diabetes.aspx